Pengajaran Bahasa Melayu
Secara Dalam Talian dan Luar Talian
+ Pengajaran
secara atas talian merupakan pengajaran yang diajar yang menggunakan kemudahan
internet iaitu berhubung dengan internet. Pengajaran ini dilakukan secara
langsung menggunakan bahan-bahan yang terdapat dalam internet.
+ Berbeza
pula dengan pengajaran luar talian yang boleh didefinisikan
sebagai offline. dimana tiada penggunaan internet tetapi boleh
digunakan hal ini bermaksud pengajaran tersebut menggunakan bahan dari internet.
Namun ia tidak menggunakan secara langsung daripada hubungan dengan internet.
+
Seringkali bahan luar talian ini didapati
dengan cara memuat turun dan disimpan di dalam sati fail. Kebiasaannya, kaedah
ini digunakan selepas terdapatnya kekangan untuk menyambung talian ke komputer
pengguna.
Kelebihan Pengajaran Atas
Talian
+
Dapat mengakses bahan
dengan cepat.
+
Kepelbagaian bahan di
internet.
+
Meningkatkan
kemahiran ICT dalam kalangan guru dan murid dalam mencari bahan.
Bahan yang boleh didapati daripada internet sepanjang
proses P&P atas talian ialah:
Melaksanakan simulasi pengajaran atas talian
Langkah
|
Isi kandungan
|
Contoh
|
Set induksi
|
·
Mencari gambar kemalangan
di google image
·
Bersoal jawab
tentang gambar
·
Menjelaskan tajuk
pengajaran
|
|
Langkah 1
|
·
Mendapatkan video
keselamatan jalan raya di
Youtube sebagai pengenalan kepada tajuk pengajaran
·
Mengadakan soal
jawab berkaitan video
|
|
Langkah 2
|
·
Murid membaca
artikel tersebut
|
|
Langkah 3
|
·
Guru mengakses enjin
pencarian Google dan melihat soalan
karangan berkaitan dengan artikel tersebut.
·
Membina karangan
berkaitan dengan penggunaan tali pinggang keledar belakang.
|
|
Penutup
|
·
Bersoal jawab
tentang karangan yang ditulis.
·
Guru membantu murid
membuat kesimpulan berdasarkan pengajaran
·
Membaca pantun di
laman web
|
|
Melaksana Simulasi
Pengajaran Atas Talian Dan Luar Talian Dengan Menggunakan Laman Web Dan Tapak
Pembelajaran.
LANGKAH
|
PERKARA
|
Langkah 1
|
Guru mengadakan ulangkaji tatabahasa kepada
murid
|
Langkah 2
|
Mencari soalan di internet
|
Langkah 3
|
Guru bersoal jawab dengan murid dan murid
melakukan
perbincangan bersama rakan berkaitan soalan
yang telah dijawab
|
Langkah 4
|
Mengadakan latihan berkumpulan mencari maklumat mengenai
tatabahasa untuk dibuat karangan
|
No comments:
Post a Comment